Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  طرح فرش طرح فرش

فرش ماشینی 700 شانه کاشان

نقشه فرش ؛ آشنايي با انواع طرح فرش كاشان و انتخاب بهترين نقش براي دكور ايراني

افشان درباري 1200 شانه-خريد مستقيم از كارخانه قالي كاشان

انتخاب نقشه فرش براي خانه يا محل كار ، فراتر از يك انتخاب ساده است ؛ مسأله اي است كه مي تواند حال و هواي فضاي شما را به كلي متحول كند . طرح فرش نه تنها بخشي جدايي ناپذير از هويت دكوراسيون ايراني است ، بلكه نمايانگر تاريخ و فرهنگ اين سرزمين نيز به شمار مي آيد . امروزه ، چه به دنبال خريد يك فرش كاشان براي اتاق پذيرايي باشيد ، چه بخواهيد جلوه خاصي به محيط اداري خود بدهيد ، آشنايي با انواع نقشه و ويژگي هاي آن بسيار مهم است .

انواع رايج نقشه و طرح فرش ايراني

۱ . طرح لچك ترنج ؛ اصالتي ماندگار

طرح لچك ترنج به عنوان يكي از اصيل ترين نقشه هاي قالي ايراني ، سابقه اي ديرينه دارد . اين طرح ، كه ريشه در هنر دوران صفويه و معماري ايراني دارد ، به واسطه حضور ترنج مركزي و لچك هاي چهارگوش ، به فرش جلوه اي باشكوه مي بخشد . انتخاب فرش كاشان با اين نقشه ، نشانه اي از علاقه به سنت و هنر اصيل است . جالب است بدانيد كه اين طرح نه فقط در ايران بلكه در بسياري از مناطق ديگر از جمله يزد و اردستان نيز الهام بخش بوده است .

۲ . طرح افشان ؛ تعادل ميان سادگي و شكوه

اگر به نقش هاي خلوت تر و بدون ترنج علاقه منديد ، طرح افشان گزينه اي ايده آل است . اين طرح با بهره گيري از گل و برگ و تلفيق نقش هاي اسليمي در حاشيه ، تركيب بسيار زيبايي پديد مي آورد . فرش ماشيني افشان ، به دليل تنوع رنگ و هماهنگي با انواع دكوراسيون هاي مدرن و كلاسيك ، انتخابي پراستفاده محسوب مي شود . نمونه معروف آن ، افشان شاه عباسي است كه محبوبيت زيادي در ميان خريداران پيدا كرده است .

۳ . طرح گلداني و درختي ؛ تداعي كننده طبيعت

طرح گلداني و درختي با تصويرسازي گل ها ، گلدان ها و شاخه هاي درخت ، نماد پيوند عميق هنر فرش ايراني با طبيعت است . خاستگاه اين طرح عمدتاً به منطقه جوشقان كاشان بازمي گردد . بهره گرفتن از چنين نقشه اي ، مي تواند فضايي پرطراوت و سرشار از آرامش در محيط زندگي يا كار شما ايجاد كند .

۴ . طرح شكارگاه ؛ هنري روايت گر

در طرح شكارگاه ، صحنه هاي شكار و نقش حيوانات ، بازتابي از تاريخ و افسانه هاي ايراني را به نمايش مي گذارد . اين نقشه ها اغلب جزئيات زيادي دارند و در فرش ماشيني با تراكم هاي بالا مثل ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه نيز توليد مي شوند . اگر به دنبال فرشي با جزئيات غني و روايت بصري هستيد ، اين طرح بسيار گزينه مناسبي خواهد بود .

۵ . طرح محرابي ؛ آرامش و معنويت

الهام گرفته از معماري مساجد ، طرح محرابي فضايي معنوي و آرام ايجاد مي كند . اين نقشه عمدتاً براي فضاهاي مذهبي ، نمازخانه ها و اتاق هاي آرامش مناسب است . معمولاً نقوش انساني و حيواني در اين نوع طرح فرش وجود ندارد و گاه در حاشيه آيات قرآن يا اشعار مذهبي نيز ديده مي شود .

۶ . طرح واگيره اي ؛ نظم و هارموني تكرارشونده

در طرح هاي واگيره اي ، يك موتيف كوچك (مانند خشتي يا بته جقه) به صورت منظم و متقارن در كل فرش تكرار مي شود . اين سبك نظم و هارموني بصري خاصي به فضا مي بخشد و هم در كارخانه فرش و هم به صورت دستباف توليد مي شود .

۷ . طرح هاي تصويري ؛ نمايش هنر تصويري ايراني

نقشه هاي تصويري (شمايلي) همچون نقشه محتشم ، چهره اي و منظره اي ، بازتاب هنر و تاريخ ايران روي فرش هستند . اين نقش ها با الهام از مشاهير ، مناظر و داستان هاي كهن ، به فرش حالتي منحصر به فرد مي بخشند . فرش كاشان با اين طرح ، انتخابي براي علاقه مندان به هنر خاص و متفاوت است .

قالي كاشان ؛ تلفيقي از اصالت و تنوع

قالي كاشان به عنوان يكي از سرآمدان فرش ماشيني و فرش دستباف ، همواره در ارائه محصولات متنوع با نقشه هاي كلاسيك و مدرن پيشگام بوده است . تنوع در طرح و كيفيت بي نظير توليد در كارخانه فرش سبب شده خريداران با هر سليقه اي بتوانند انتخاب مناسبي داشته باشند .

وب سايت قالي كاشان با امكان خريد مستقيم از كارخانه ، تضمين بهترين قيمت و ارسال رايگان به سراسر كشور ، مرجع مطمئني براي انتخاب و خريد انواع نقشه فرش محسوب مي شود .

جمع بندي

انتخاب صحيح نقشه و طرح فرش ، نه تنها به فضاي خانه يا محل كار شما اصالت مي بخشد ، بلكه نشان دهنده دقت و سليقه شما خواهد بود . با آگاهي از تنوع موجود در طرح فرش كاشان ، مي توانيد براساس نياز و سبك زندگي خود ، بهترين فرش را انتخاب كنيد . براي مشاهده نمونه ها و دريافت مشاوره رايگان ، حتماً به قالي كاشان مراجعه فرماييد .براي اطلاعات بيشتر ميوانيد به مقاله نقشه فرش كاشان در قالي كاشان سربزنيد .


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/2/5 ساعت: ۰۹ توسط:best-carpet :

طرح محبوب افشان در فرش ماشيني

در اين متن درمورد يكي از محبوب ترين و زيبا ترين طرح هاي فرش ايراني صحبت خواهيم كرد . طرح افشان از ديرينه ترين و نشهور ترين طرح هاي فرش در ايران است . اين طرح زيبا در سراسر دنيا پرطرفدار است و جلوه اي بي نظير دارد . به همين دليل فرش هاي طرح افشان ايران به سراسر دنيا صادر مي شوند .

طرح و نقش افشان در فرش

طرح افشان در بين فرش هاي كلاسيك ايراني و سنتي ايراني قرار مي گيرد . طرح افشان از ديرباز در كانون توجه قرار گرفته و طرفداران بسياري را جذب خود كرده است . اين طرح همه پسند و ديدني در برخي از موارد با طرح ها و نقش هاي متفاوتي تركيب شده و طرح هاي بسيار خاصي را شكل داده است . 

در گذشته يكي از طرح هايي كه در بيش تر فرش هاي سنتي ايراني استفاده شده است طرح زيباي ترنج است . اين طرح سنتي از يك ترنج در ميانه فرش تشكيل شده كه اطراف آن را نقوش ظريف و زيباي ديگري فرا گرفته بودند . بعد ها با گذشت زمان طراحان نقشه فرش تصميم به حذف ترنج از اين نقشه گرفتند . بدين شكل طرح زيباي افشان شكل گرفته است .

ازاين رو فرش هاي افشان ايراني معمولا فاقد ترنج بوده و تركيبي از نقش هاي اصيل افشان و اسليمي يا ختاييي هستند . اما استثنائاتي نيز در اين مورد وجود دارد . با توجه به تغيير سبك زندگي و تمايل سليقه ها به طرح هاي مدرن امروزه طرح هاي افشان ترنج دار نيز وجود دارند . طرح هاي افشان ترنج دار طرح هاي جديدي هستند كه به سبك مدرن طراحي شده اند .

فلسفه و علت نامگذاري طرح افشان 

در طرح افشان نقوش فرش به هم پيوستگي و هارموني بسيار خاصي دارند . به اين شكل در طراحي اين نقشه گويا طراح از ابتدا تا انتها قلم خود را از روي كاغذ بر نداشته است . يعني تمام گل ها و نقش ها را روي فرش افشانده است .

طرح افشان چه ويژگي هايي دارد ؟

يكي از مشخص ترين ويژگي هاي طرح افشان استفاده از نقوش به هم پيوسته و شاخ و برگ هايي است كه در سراسر فرش تكرار شده اند . استفاده از نقوش اصيل ايراني مانند ختايي ، شاه عباسي ، اسليمي و ... در طرح افشان از ديگر ويژگي هاي قابل ذكر است . در طرح افشان معمولا لچك و ترنج وجود ندارد . اين ويژگي سبب تمايز ظاهري فرش با ساير فرش ها شده است .

نبود ترنج در فرش سبب مي شود فضاي اطراف فرش بزرگ تر و دل باز تر به نظر برسد . به همين دليل فرش هاي طرف افشان براي استفاده در فضا هاي كوچك گزينه اي عالي محسوب مي شوند . از ديگر ويژگي هاي طرح افشان عدم قرينگي در نقش هاي فرش است . اين ويژگي نيز به زيبايي طرح افشان افزوده است .

انواع طرح افشان در فرش 

طرح افشان به دليل محبوبيت بالا در شكل هاي گوناگون و متفاوتي طراحي شده است . از جمله طرح هاي مشهور افشان ايراني مي توان طرح هاي افشان شاه عباسي ، اسليمي ، ختايي ، حيوانات و افشان ترنج دار را نام برد . هر يك از اين طرح ها داراي قاعده طرح افشان هستند كه با نقوش ديگري تركيب شده است . برخي از فرش هاي مدرن نيز از نقش هاي افشان در طرح خود استفاده كرده اند .

فرش طرح افشان دكوراسيون 

امروزه فرش در ظاهر دكوراسيون تاثير بسزايي دارد . توجه به اين نكته كه از نظر روانشناسي ثابت شده است كه رنگ و چيدمان دكوراسيون منزل بر خلق و خو و شكل گيري رفتار افراد تاثير مي گذارد، نشانه اي ديگر براي اهميت داشتن انتخاب و رنگبندي دكوراسيون است. فرش هاي افشان انواع مختلفي داشته و براي هر نوع دكوراسيوني قابل استفاده هستند . با توجه به طرح خاص اين فرش بهترين جلوه را  در دكوراسيون هاي شيك و مجلل كلاسيك از خود نشان خواهد داد . فرش طرح افشان رنگ بندي هاي بسيار متنوعي دارد كه بايد با توجه به نياز خود در دكوراسيون از آن استفاده كنيد .

خريد بهترين فرش طرح افشان كاشان

فروشگاه اينترنتي قالي كاشان مجموعه اي از بهترين و زيبا ترين طرح هاي فرش را در خود جاي داده است . براي خريد بهترين فرش طرح افشان كاشان فروشگاه قالي كاشان را به شما پيشنهاد مي كنيم . اين فروشگاه بهترين و با كيفيت ترين فرش هاي ماشيني را به قيمت كارخانه عرضه مي كند . تمامي محصولات قالي كاشان داراي ضمانت نامه 5 ساله بوده و با ارسال رايگان به خريداران تحويل مي شوند .


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/10/2 ساعت: ۰۹ توسط:best-carpet :

فرش گبه چيست ؟

               فرش كاشان قالي كاشان گبه ماشيني سنتي كاشان

 

تعريفي از گبه

گبه را در مختصرترين حالت خود مي توان به عنوان نوعي قالي با پرزهاي بلند معرفي نمود كه در بافت آن شمار پود بيشتري به كار رفته است. اما بگذاريد كه در اين مقاله، به صورت دقيق تر به معرفي آن بپردازيم.
 
در زمان هاي قديم، انسان هاي اوليه با استفاده از پوست حيوانات براي خود زيرانداز مي ساختند و از آن استفاده مي كردند. با گذشت زمان، آن ها ياد گرفتند كه با ريسيدن پشم حيوانات داراي پوست پشمي، مي توانند گليم هاي ساده اي كه آن را به عنوان نخستين زيراندازه هاي تار و پود دار مي شناسيم ببافند. يكي از اين زيراندازه ها گبه مي باشد. اين زيراندازها معمولا از جنس قالي هستند كه در اندازه هاي كوچك تر بافت مي شوند. همانطور كه در بالا اشاره داشتيم، گبه ها مانند فرش هاي شگي پرزهاي بلندي دارند و در بافت آن ها شمار پود بيشتري به كار رفته است كه تاثير زيادي بر نرم بودن آن ها دارد.
به لفظ عادي مي توان گفت كه، گبه نوعي قالي گره بافته شده است با گره هاي درشت و پرزهاي بلند كه بلندي آن ها تا حدود سه سانتي متر مي رسد ( ۳سانتي متر خاب دارد )، و تعداد پودهاي آن در حدود ۳ تا ۸ مي باشد كه نرمي بالاي اين زيراندازها به آن ربط پيدا مي كند.

طرح ها و نقش و نگارهاي گبه

در ابتداي ظهور اين زيراندازها، گبه ها به صورت بدون نقش و ساده بافته مي شدند. اغلب، بافندگان ذاين نوع زيراندازها از محيط اطراف الهام مي گرفتند و طرح هايي كه در ذهن خود مي پروراندند را روي گبه ها پياده مي كردند. از آن جا كه معمولا بافنده هاي گبه، آن را براي نياز شخصي خود مي بافتند معمولا طرح هاي ذهني و حتي آرزوهاي خود را روي گبه ها پياده مي كردند.
 
با وجودي كه در گبه، هيچ طرحي از پيش تعريف شده اي وجود ندارد اما مي توان گفت كه از طرح هاي اصلي به كار رفته در گبه ها طرحي به نام ” كم” است. كه در واقع اين طرح با استفاده از يك مستطيل و يك رديف لوزي كه در وسط آن است تشكيل شده است. از مهمترين طرح ها و نقش و نگارهاي به كار رفته در گبه مي توان به موارد زير اشاره نمود:
 
طرح شير، كه از مهمترين طرح هاي به كار رفته و يك نقش مشترك در ميان بافندگان مناطق مختلف به شمار مي رود.
طرح خشتي و يا طرح قابي شكل، كه به عنوان كاربردي ترين نقش در گبه ها شناخته مي شود. اين طرح از طرح هاي مورد علاقه بافندگان فارس و بختياري به شمار مي رود. در واقع اساس اين طرح هاي خشتي را طرح هايي با قاب منظم تشكيل مي دهد كه به صورت جدا از هم با ديگر قاب ها، طرح هايي هماهنگ دارد.
 
طرح درخت، كه در ميان زندگي آدميان از جايگاه ويژه اي برخوردار است. از ميان طرح هاي مختلف درختان، درخت سرو كه نماد شادي است و درخت بيد مجنون كه نماد غم و اندوه است در طراحي گبه ها بيشترين كاربرد را دارد.

 

 

تفاوت گبه با فرش (قالي)

از تفاوت هاي گبه با فرش ماشينيمي توان به مواردي چون سايز، بلندي پرزها و همچنين شمار پود در گبه ها كه تعداد بالاتري دارند و باعث نرم تر شدن گبه ها مي شود اشاره كرد.
 
اين نوع از زير اندازه ها بر عكس فرش (قالي) در بافت خود از نقشه خاصي استفاده نمي كنند . بلكه طرح اين زيراندازها بر اساس ذهنيات بافنده است. به عبارتي بافندگان اين نوع از زيراندازها ، آنچه در ذهن خود دارند را روي كار پياده مي كنند. اين نوع از قالي اصولا به شكل فارسي باف و بر روي دارهايي زميني بافته مي شود.
 
بافت گبه به وسيله پشم خودرنگ مخلوط با موي بز صورت مي گيرد. كه  اين پشم ها بعد از اينكه به طور كامل شسته شدند ريسيده و تابيده مي شوند و سپس براي بافت مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

روش نگهداري

همان اندازه كه مراحل توليد يك گبه از اهميت خاصي برخوردار است، به همان اندازه نگهداري آن نيز نيازمند دقت و توجه مي باشد. چرا كه هرچه در نگهداري آن ها دقت بيشتري به كار ببريم، ماندگاري شان نيز بالاتر مي رود. از جمله عواملي كه باعث آسيب رساندن به اين زيراندازها مي شود مي توان به حشراتي چون بيد، موريانه، موش و … اشاره كرد. براي مقابله با آسيب اين حشرات موذي مي توان از محلول هاي شيميايي كه به صورت افشانه كردن بر رو و پشت گبه مورد استفاده قرار مي گيرند و همچنين استفاده از تنباكو ، نفتالين اشاره كرد. همچنين به ياد داشته باشيد كه از قرار دادن اين زيراندازها در محيط هاي تيره و تاريك و همچنين محيط هاي مرطوب پرهيز نماييد.

خريد اينترنتي گبه ماشيني از قالي كاشان

براي خريد گبه ماشيني با كيفيت و ارزان قيمت فروشگاه اينترنتي قالي كاشان را به شما پيشنهاد مي كنيم . اين فروشگاه اينترنتي محصولاتي فوق العاده با كيفيت و ضمانت شده را در خود جاي داده است . قيمت بسيار ارزان تر محصولات اين فروشگاه به دليل خريد مستقيم و بدون واسطه از كارخانه است . فروشگاه قالي كاشان انواع فرش هاي 700 شانه ، 1000 شانه ، 1200 شانه ، 1500 شانه و 1600 شانه را با بالا ترين كيفيت دارا مي باشد . 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/7/29 ساعت: ۱۰ توسط:best-carpet :

فرش شنل چيست ؟

                            فرش كاشان قالي كاشان فرش شنل كاشان
 
از جديدترين محصولات فرش ماشيني فانتزي عرضه شده در بازار شنل مي باشد كه به همين دليل ما در اين مقاله توضيح خواهيم داد فرش شنل چيست و آيا فرش شنل خوبه يا خير تا بهترين خريد را براي كفپوش خانه خود داشته باشيد.
محصولات فرش شنل كه نام ديگرش فرش بلژيكي است در سال هاي گذشته به بافت رسيده و داراي طراحي مدرن با رنگ‌بندي شاد براي دكور هاي مدرنيته و شاد مي باشد كه قادر است در زيباتر كردن دكور خانه شما تاثير بسيار زيادي را قرار بدهد.
 در صورتي كه بخواهيد محصولات فرش شنل را در يك دسته بندي خاص قرار بدهيم بايد بگوييم كه شنل فرش در دسته محصولات فرش مدرن قرار داده مي‌شود كه كنار اين محصولاتي همچون فرش شگي ، گليم ،  فرش گرد ، گبه و… قرار داده شده است.
طرح هاي متنوع به كار رفته شده در فرش فانتزي شنل باعث شده است كه شما با هر سليقه اي كه باشيد از بين رنگ‌بندي هاي شاد عرضه شده براي محصولات فرش ماشيني شنل اقدام به خريد آن كنيد.

فرش شنل چيست !

در پاسخ به پرسش اينكه فرش شنل چيست ؟ بايد گفت محصولات فرش شنل از جمله كفپوش هايي مي باشد كه در دسته بندي فرش فانتزي و مدرن قرار داده شده است و داراي طراحي شيك و مدرن مي باشد.

در صورتي كه از طرح هاي اسليمي و سنتي خسته شده ايد و به دنبال فرشي با كيفيت با طراحي مدرنيته مي باشيد تا آن را در پذيرايي و يا روي راه پله هاي خانه پهن كنيد ، از بهترين انتخاب ها براي شما فرش شنل است.

 

از مزيت هاي فرش شنل مي توان به :

 وزن بسيار مناسب آن : اشاره داشت كه جابجايي فرش را نيز آسان كرده است و با اين فرش به راحتي شما مي توانيد اقدام به تغيير دادن دكوراسيون نماييد

قيمت بسيار مناسب فرش شنل : محصولات فرش شنل به صورت ارزان مي باشد و قيمت فرش شنل در ابعاد مختلف آن حتي در سال 98 بسيار ارزان و مناسب است كه مي توانيد آن را در ليست قيمت منتشر شده مشاهده كنيد.

طرح و نقشه شنل متنوع است :  محصولت فرش شنل به صورت متنوع در طرح و رنگبندي هاي متنوع در ابعاد مختلف به بافت رسيده است و به همين دليل شما با هر سليقه اي باشيد و يا حتي مشكل پسند نيز باشيد مي توانيد فرش شنل فانتزي فروشگاه زر فرش را خريداري كنيد.

 

كيفيت فرش شنل چيست !

محصولات فرش شنل از جنس ويكسوز به توليد رسيده اند و براي پشت فرش نيز از لاتكس استفاده شده است كه اين موضوع نيز باعث چسبيده شدن فرش به زمين سراميكي خواهد شد و از ليز خوردن فرش روي سراميك جلوگيري ميشود.

در خيلي از فرش ها از لاتكس استفاده نمي‌شود و علت اينكه در محصولات فرش شنل از لاتكس استفاده شده است ، وزن بسيار سبك و مناسب اين فرش مي باشد كه باعث ليز خوردن كفپوش بر روز زمين سراميكي مي‌شود.

لاتكس افتاده شده در فرش شنل باعث افزايش طول عمر محصولات فرش شنل شدن و ماندگاري بسيار بالايي را فرش فانتزي شنل براي دكور خانه مي تواند داشته باشد.

در صورتي كه مي‌خواهيد شست و شوي فرش شنل را انجام دهيد بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد كه ظرافت اين فرش بسيار بالا مي باشد و در صورتي كه در اين كار تخصصي نداريد براي شست و شوي فرش شنل فانتزي مي توانيد قالي را به مراكز شست و شوي فرش شنل بسپاريد.

 

ويژگي فرش شنل چيست !

محصولات فرش شنل بسيار لطيف مي باشد و به صورت ضد لك نيز مي باشد كه به همين دليل در صورتي كه لك شدن فرش مورد اذيت شما بوده است خريداري فرش شنل ضد لك انتخابي بسيار عاقلانه خواهد بود.

در ادامه ويژگي هاي فرش فانتزي شنل بايد گفت كه اين فرش بدون پرز بوده و به علت استفاده از لاتكس در ساختار فرش بسيار مقاوم نيز مي باشد.

فرش شنل به صورت ضد چروك بوده و بسيار نرم مي باشد كه با كشيدن دستتان بر روي فرش اين لطافت را مي توانيد از فرش جذب كنيد.

 طرح هاي گل برجسته اين فرش فانتزي بسيار زيبا و دلربا مي باشد ، به صورتي كه با پهن كردن آن در دكور خانه مي توانيد نظر هر سخت پسندي را به خود جلب كند.

خريد فرش شنل

براي خريد اينترنتي فرش شنل فروشگاه قالي كاشان را به شما پيشنهاد مي كنيم . اين فروشگاه اينترنتي انواعي از زيبا ترين و جديد ترين فرش هاي فانتزي ماشيني را به نمايش گذاشته است . فرش هاي اين مجموعه بالا ترين كيفيت ممكن را داشته و در عين حال قيمتي ارزان نيز دارد . در فروشگاه قالي كاشان انواع فرش 700 شانه 1000 شانه ، 1200 شانه ، 1500 شانه و 1600 شانه با ابعاد مختلفي مانند فرش 9 متري و فرش 4 متري قابل مشاهده است .

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/7/22 ساعت: ۰۹ توسط:best-carpet :

دسته بندي طرح هاي فرش ايراني : دنيايي از هنر ، اصالت و معنا

طرح هاي فرش ايراني

تا حالا دقت كردي وقتي وارد يه خونه مي شي ، اولين چيزي كه چشم رو مي گيره ، طرح فرش ه ؟ ! بعضي طرحا اون قدر خاص و متفاوت ان كه حس مي كني دارن يه داستان برات تعريف مي كنن. توي ايران ، فرش فقط يه كف پوش نيست ؛ يه بوم نقاشيه كه روش تاريخ ، فرهنگ و حتي باورهاي مردم اين سرزمين كشيده شده. اگه اهل خريد فرش دستباف يا حتي فرش ماشيني باشي ، مطمئناً ديدي كه اون چيزي كه اول از همه توي انتخاب اثر مي ذاره ، همين طرحشه. اين مقاله قراره كمكت كنه دنياي اين طرح ها رو بهتر بشناسي ؛ از فرش افشان گرفته تا فرش خشتي و حتي فرش شاه عباسي و فرش اسليمي. با من همراه شو.

جايگاه طرح فرش در فرهنگ و هنر ايراني

طرحاي فرش توي ايران فقط واسه زيبايي نيستن. خيلي وقتا ريشه  توي تاريخ و اسطوره و طبيعت دارن. بعضياشون از زمان قديم همين شكلي بودن و نسل به نسل منتقل شدن ، بعضي  ديگه هم با خلاقيت هاي جديد ساخته شدن. مثلاً گبه هاي عشايري طرح هاي ذهني دارن ، ولي فرش فرانسوي طرحاش از گل رز الهام گرفته شده.

همه چي از يه طرح ساده روي كاغذ شروع مي شه. بعدش بافنده هاي هنرمند با نخ و رنگ ، اون نقشه رو زنده مي كنن. توي فرش ايراني هيچ چيز اتفاقي نيست ؛ حتي يه گل يا برگ هم معني و جاي خودش رو داره.

دسته بندي اصلي طرح هاي فرش ايراني

طرح هاي فرش توي ايران معمولاً به ۱۹ دسته اصلي تقسيم مي شن. هر كدوم از اين دسته ها كلي زيرشاخه دارن و با تنوع رنگ و فرم ، يه دنياي كامل رو مي سازن. اينجاست كه مدل فرش واقعاً معنا پيدا مي كنه.

1. طرح افشان

تو فرش افشان انگار گل و برگ ها همين طور رها پخش شدن ، بدون اينكه قرينه باشن. خيلي هم چشم نوازه ، چون حس طبيعي بودن داره.

2. طرح اسليمي

نقش هاش از شاخه هاي مارپيچي درست شدن. بعضياش حتي شكل فك اژدها رو تداعي مي كنن ! اگه دنبال يه فرش اسليمي خاص باشي ، اينا فوق العاده ان.

3. طرح شاه عباسي

گل شاه عباسي نقش اصليه. گاهي با نقش هاي ديگه تركيب مي شه. فرش شاه عباسي حسابي پركار و شيكه.

4. طرح هاي آثار تاريخي

از مسجد شيخ لطف الله تا نقش تخت جمشيد ، اين طرحا كاملاً الهام گرفته از معماري و هنر اصيل ايرانه.

5. طرح بته اي (بته جقه)

شايد معروف ترين طرح سنتي. بته ها نماد سرو خميده  و آزادي ان. توي فرش ايراني كلي مدل از بته ميري تا بته كردستاني داريم.

6. طرح اقتباسي

بعضي طرح ها از كشورهاي اطراف يا مناطق مرزي گرفته شدن ، مثل قفقازي يا گوبلني.

7. طرح واگيره اي (بندي)

تكرار منظم يه طرح توي كل فرش. مثلاً فرش خشتي معروف ترين نمونه شه.

8. طرح درختي

درختا توي اين طرحا نقش اصلي دارن. تركيبش با حيوان يا گل خيلي فضا رو جذاب مي كنه.

9. طرح شكارگاهي

سواركارا ، تير و كمان ، حيوانات در حال فرار... يه صحنه ي شكار واقعي وسط فرش !

10. طرح تركمن

طرح هاي هندسي و ذهني ، بافته شده توسط تركمن ها. مثل قاشقي يا آخال.

11. طرح ماهي در هم

تكرار ماهي دور يه حوض لوزي شكل. تو فرش تبريز يا فراهان خيلي ديده مي شه.

12. طرح گل فرنگ

گل هاي طبيعي با رنگ روشن مثل صورتي يا زرد. خيلي شبيه فرش فرانسويه.

13. طرح قاب بندي (خشتي)

مثل يه موزاييك. مربع هايي كه هر كدوم يه گل يا برگ دارن. فرش خشتي بختياري رو حتماً ديدي !

14. طرح گلداني

يه گلدون بزرگ كه گل هاش كل فرش رو پر كرده. ابهت خاصي داره.

15. طرح محرابي

الهام گرفته از محراب مسجده. با قنديل و ستون و طرح مذهبي.

16. طرح عشايري

خيلي ساده و ذهني ان ولي بي نهايت خاص. مثلاً فرش قشقايي يا گبه.

17. طرح محرمات

خط خطي ، راه راه با بته جقه يا گل. مثل يه پارچه راه دار رنگي.

18. طرح هندسي

پر از زاويه ، مربع و لوزي. طرح هاي هندسي شسته رفته و متفاوتن.

19. طرح تلفيقي

تركيب چند طرح مختلف. اگه خوب تركيب شه ، فوق العاده س. ولي اگه بد تركيب شه ، شلوغ و بي نظم مي شه.

طرح فرش در بافت ماشيني و سنتي

خوشبختانه اين روزا خيلي از همين طرح هاي سنتي ، توي فرش ماشيني هم توليد مي شن. مخصوصاً تو كارخانه هايي مثل فرش كاشان يا فرش تبريز. اين كار باعث شده هم قيمت مناسب تر باشه ، هم مردم بتونن طرح دلخواهشون رو راحت تر بخرن. يه جورايي سنت و مدرنيته رو با هم تركيب كردن.

جمع بندي ؛ طرح فرش ، نقشه اي براي شناخت فرهنگ ايراني

در واقع طرح فرش يه جور زبان بي كلامه. تو هر گل ، رنگ ، يا نقشي كه روي فرش هست ، يه پيام پنهونه. حالا فرقي نمي كنه كه فرش دستباف باشه يا فرش ماشيني ، چيزي كه بهش جون مي ده همينه.

اگه دنبال يه فرش ايراني هستي كه با سليقه و سبك خونت جور دربياد ، اول از همه بايد با طرح ها آشنا باشي. چون اين انتخاب فقط يه خريد نيست ؛ يه جور انتخاب هنريه. انتخابي كه قراره چند سال توي خونه ت بدرخشه.

يه منبع خيلي خوب هم همين مقاله دسته بندي طرح فرش در سايت قالي كاشان هست كه هم يه دسته بندي جالب از طرح هاي فرش داده كه كامل تر از همه دسته بندي هاي موجوده و هم به هر دسته لينك داره. مناسب براي كساني كه مي خوان تحقيق كنن و كساني كه مي خوان خريد كنن . كلا يه جورايي ذهنت رو منظم مي كنه .


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/14 ساعت: ۰۹ توسط:best-carpet :

طرح هاي فرش ايراني از كجا آمده اند ؟

 طرح هاي فرش ايراني

بدون ترديد ريشه يابي و بررسي دلايل تولد و گسترش و حتي تغييرات طرح هاي فرش ايران ، چه از نظر فرم بندي و چه از نظر ريز نقشها و نگاره ها بهترين راه براي طبقه بندي و همچنين نام گذاري تمامي طرح هاي فرش است .

در اين راستا تاكنون مطالعات معدودي توسط كارشناسان مختلف اعم از ايراني و غير ايراني انجام يافته ، اما به دلايلي برخي از اين مطالعات از نتايج قابل قبولي برخوردار نبوده اند . عمده ي اين مطالعات نيز توسط افراد غير ايراني انجام يافته كه اصولا با فرهنگ و تاريخ ايران زمين آشنايي چنداني ندارند و لذا نتايج مطالعات آنها در بسياري موارد به خطا رفته است .

آيا فرش ايراني منشا تركي دارد؟ 

عده اي از محققان كه از دنباله روان نظريه منشاً تركي و كلاً غير ايراني فرش هستند، در اين راه به مطالعات و استنتاجاتي دست زده اند كه به تمامي هويت واقعي طرح هاي فرش ايران را سراسر مخدوش مي سازد . چند سالي است كه در مورد زادگان طرح هاي فرش اظهار نظرهاي عجيب ديگري نيز شنيده مي شود . اكثر نظرات متوجه دو ايده اصلي است يكي به نظريه «شرق به غرب » معروف است كه بر آن اساس الفباي اوليه طراحي به وسيله ي تركمن هاي آسياي مركزي به زنان ايران ، آناتولي و قفقاز انتقال يافته است . عقيده ي دوم در جهت مخالف نظريه ي اول است .

بر اساس نظريه «غرب به شرق » ، طرح ها از آناتولي سرچشمه گرفته و به سرعت در سراسر شرق گسترش يافته اند . بر اين اساس حتي گروهي از محققان كه طرفدار نظريه ي منشاً تركي فرش هستند ، در اصل و منشاأ تركي نقوش فرش ايران و فرش كاشان و ساير دستباف ها نظير گليم به مطالعات خاصي دست زده اند . آنها شروع مطالعات خود را از آثار دوران هاي بسيار دور انتخاب كرده اند تا به اصطلاح هيچ خدشه اي بر نظرات آنان وارد نگردد .

يكي از اين آثار ما قبل تاريخ مربوط به قرن نو سنگي در منطقه ي «شتل هويوگ» تركيه واقع در جنوب قونيه است و طرفداران منشأ تركي فرش بر روي اين آثار بسيار كار نموده اند . يك گروه كاملا مجهز ، متشكل از باستان شناس ، فرش شناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستي جيمز ملارت در مورد آثار مذكور مدتها مطالعه كردند و نتايج دستاورد خود را به طور مفصل در چهار جلد كتاب منشر ساختند و در نهايت تركيه را گهواره ي فرش بافي ناميدند و سر منشا بسياري از نقوش را نيز به آن مرتبط نمودند و حتي «شتل هويوگ » را اولين مركز فرش بافي در تركيه معرفي نمودند.

در اين ميان حتي اشاره اي به ايران نگرديد و نويسندگان كتب مذكور براي بسياري از موارد دلايل پيش پا افتاده اي را بيان نمودند . به عنوان مثال براي اثبات منشا تركي دستبافها كلمه گليم را بررسي نمودند . ميدانيم كه تركها به گليم «كيليم » مي گويند . آنان اين واژه را در ادبيات خود پي گرفتند و چون ادبيات ترك د راين مورد خالي بود از ادبيات فارسي كمك گرفتند . آنان به شعر فردوسي و ديگر شاعران عصر غزنوي استناد كردند و استنباط نمودند كه منظور اين شاعران از گليم ، كيليم بوده است و در نتيجه ريشه ي اين لغت تركي است و بنابراين اصل و منشا اين دستباف نيز تركيه بوده است . اما مهمترين از آن اينكه نقوش ديوار هاي شتل هويوگ را به نحوي رندانه باز سازي كردند و شباهت هايي تحميلي ميان آن نقوش و گليم هاي امروزي تركيه ) به دست داده اند و نتايج مطلوب خود را به دست آورده اند .

آيا فرش شناسان غربي درباره فرش ايراني به نتايج درستي رسيده اند؟ 

به طور كلي تا قبل از دهه ي هشتاد و شايد هم دهه ي 70 ميلادي علاقه زيادي به بررسي منشا طرح ها وجود نداشت و اغلب مطالعات انجام شده سابقه اي بيشتر از صدر اسلام را در بر نمي گيرد و بسياري نيز بر اين عقيده اند كه منشا همه ي طرح ها را بايد از زمان اسلام مورد بررسي قرار داد و عبارت هنر اسلامي را معرفي مي كنند . تنها در طي 20 سال گذشته است كه برخي از فرش شناسان با مطالعات خود به نتايج ديگري دست يافته اند . دكتر سيروس پرهام در مقاله اي انتقاد گونه چنين به تجربه و تحليل عملكرد غربيان پرداخته است .

« جهد شتابزده ي بيشترين فرش شناسان باختري در رمزگشايي نقشهاي قالي ايراني و گشودن طلسم تركيب خطوط در هم پيچيده ي اسليمي و ختايي ( كه به ظاهر از هر گونه معنا و مفهوم تهي است و به گفته ي هاكسي « زندگي چون طرح و نقش قالي ايراني است : زيبا ، ولي بي معني »)، قصه اي است دراز كه به چند دليل عمده تاكنون راه به جايي نبرده و جز يكي دو تن همه در اين راه پر پيچ و خم به بيراهه افتاده اند .

اساسي ترين علت ناكامي ، بيگانگي اكثريت عظيم فرش شناسان غربي است از تمدن و فرهنگ ايراني كه نقوش قالي نيز چون ديگر هنر ها ، در طول سده ها و بسا كه هزار ها ، از تار و پود پيدا و نهاني همين تمدن و فرهنگ پديد آمده است . تلاش در سنجيدن و باز نمودن نقشمايه هاي نگارين ناآشنا با ساده انديشي آغاز گشت كه از جهتي زاده ي اعتقاد به برتري تمدن و جهان نگري غرب بود .

از پس اين پندار ، كليد هاي رمز قالي شرقي به جاي آنكه در ژرفاي تمدن كهن خاور زمين جستجو گردد در لا به لاي انديشه هاي نو يافته ي باختري كاويده شد . پژوهش در سير تحولي نماد پردازي مغرب زمين ، جايگزين كند و كاو در انديشه هاي رمزي و نمادي و اساطيري مشرق زمين گرديد و نمادهاي شرقي به قياس مفاهيم نمادي غربي به سنجش در آمد .

چنين بود كه نقشمايه ي بيد مجنون ، كه در نزد بيشتر مردم غرب «بيدگريان» خوانده مي شود ، نقشمايه اي پنداشته شد مالامال غم و اندوه و قاليهايي را كه اين نقشمايه بر آن بود « فرش عزا » خواندند كه براي پوشش قبر و مراسم سوگواري بافته شده است ! هم در اين مرحله ي آغازي بود كه نگاره هاي سه گوش سر و گردن تجريد يافته ي جانوران ، «كليد يوناني » و «قلاب » نام گرفت و نقشمايه ي چهار بازويي ميانه ي ترنج هاي قاليهاي فارس «خرچنگ»و «رتيل» پنداشته گشت !

آيا نقوش فرش ايراني از ديگر كشورهاي مشرق زمين مي آيد؟ 

مرحله دوم كند و كاو را پژوهندگاني آغاز نهاده اند كه سرانجام در يافته بودند كه كليد رمز نقشمايه هاي شرق را نمي توان در فضاي فرهنگ غرب جستجو كرد . اما به مصداق حكايت ملانصرالدين كه كليد خانه اش را در جاي تاريك كوچه گم مي كند وليكن در گوشه ي روشن دنبال آن مي گردد « چون روشنتر است » اينان نيز راه نزديكتر و آسانتر و روشنتر را پيش گرفتند و آسياي صغير و سپس آسياي ميانه را نه همان خواستگاه قاليبافي كه مهد نقش مايه هاي قالي بافي پيش از روزگار صفويان بر شمرده اند . ( اصحاب پان توركيسم البته در اين ميان دستي داشته اند ) .

مرحله سوم هنگامي اغاز گشت كه تني چند پژوهش ژرفتر و گسترده تر در فرهنگ مشرق زمين را واجب دانستند تا به اصل و منشأ اين نقوش معمايي نزديكتر شوند . چون سرزمين هند به سابقه استعمارگري اروپائيان به غرب نزديكتر بود و آشناتر ، ابتدا شبه قاره هند را در نور ديدند و به وجد آمدند و در سير و سفر سر مستانه چندان دور رفتند كه به چين و آئين بودا هم رسيدند ، بسياري طرح و نقش ها كه هنرمندان و صنعت گران ايراني به روزگار سلاطين مسلمان كشمير در طول سده ي نهم هجري و سپس به همراه همايون پادشاه گوركاني در نيمه هاي سده ي دهم به هند برده و ترويج كرده بودند ، مغولي خوانده شد و دست پرورده ي پادشاهان گوركاني .

اما مرحله چهارم « طلسم گشايي » در فضاي پژوهشي خاصي بنيان گرفت كه به واقعيت هاي تاريخي نزديكتر بود ، چون تكيه بر پژوهش هاي گسترده اسلامي داشت . از آنجا كه جز قالي پازيريك ، هخامنشي ، تمامي نمونه هاي به دسترس افتاده ، پس از اسلام بافته شده بود ، همگي طرح و نقش هاي قالي بافي در پرتو انديشه هاي و تعاليم اسلامي به بوته سنجش نهاده شد . دست آورد پژوهشي اين مرحله بسيار پر بار بود ، و ليكن آن عيب را داشت كه همه چيز را در تاريخ پس از اسلام مي جست ، تو گفتي كه قالي بافي پس از اسلام پديدار گشته و پيش از آن هيچ نبوده است .

نويسنده در ادامه اضافه مي نمايد كه ترتيب اين مراحل چهار گانه بنا بر تقدم زماني نيست و گاه دو يا سه مرحله همزمان تحقق يافته و مرحله آغازي نيز از اوايل سده ي مسيحي حاضر تا به امروز در محافل و نشريه هايي همچنان بر دوام مانده است .»

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/4/17 ساعت: ۱۰ توسط:best-carpet :

طرح فرش ماشيني

با ظهور فرش هاي ماشيني و پيشرفت تكنولوژي در دستگاه هاي توليد فرش ماشيني ، هر روز شاهد توليد فرش ماشيني در كيفيت هاي بالا و طرح و رنگ هاي متنوع تر هستيم. تنوع در طرح هاي فرش ماشيني به حدي زياد است كه شما هيچ گاه با رفتن به فروشگاه ها و نمايشگاه هاي فرش قادر به ديدن همه طرح هاي آن ها نخواهيد شد. هم چنين هركس با هر سليقه و حتي سليقه هاي بسيار خاص نيز خواهند توانست فرش متناسب با سليقه خود پيدا كنند. 

طرح  و رنگ در فرش هاي ماشيني 


طرح فرش ماشيني تنوع بسيار زيادي دارد . شما با يك گشت و گذار ساده در گالري فرش كاشان ، انواع طرح ها در همه سبك را مشاهده خواهيد كرد. از طرح هاي سنتي و ديرينه گرفته تا سبك هاي كلاسيك و مدرن !  طرح هاي فوق العاده در فرش هاي ماشيني قابل چشم پوشي نيستند. در فرش ماشيني از طرح خشتي كه از قديم رايج بوده و طرح شاه عباسي تا طرح هاي كلاسيك و متفاوت ديده مي شود. حتي طرح هاي ديرينه در تركيب با طرح هاي مدرن بسيار شگفت انگيز شده اند. رنگ بندي هاي چشم نواز با هارموني جذاب چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي كند. در فرش هاي ماشيني براي كودكان نيز فرش هاي جالب و متنوع توليد مي شود كه علاوه بر آن الياف مرغوب آنها نيز از نظر دور نخواهد بود.

رنگ بندي در فرش ماشيني نيز مانند طراحي ، تنوع زيادي دارد و طيف بالايي از رنگ ها را در بر مي گيرد كه در گذشته در  فرش ها ديده نمي شدند. رنگ هايي خاص كه دست شما را در چيدن دكوراسيون منزل تان بسيار باز خواند گذاشت. ضمن اين كه جلوه هاي متفاوتي را در خانه خود مي توانيد به وجود بياوريد.

رنگ زمينه در فرش هاي ماشيني و تنوع در آن ها باعث شده تا فرش با زمينه چركتاب به وجود بيايند كه در عين روشن بودن رنگ زمينه لكه ها و كثيفي را نشان نمي دهند . چرا كه در گذشته مردم براي چركتاب بودن فرش خود تنها انتخابي كه داشتند فرش هاي زمينه تيره و نهايتا زمينه لاكي بودند.

 

برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/26 ساعت: ۱۰ توسط:best-carpet :